Het lijkt of ze alleen maar spelen en plezier maken, maar de kleuters van de Helcherseeschool leren van alles tijdens de buitenles. FOTO: PR
Het lijkt of ze alleen maar spelen en plezier maken, maar de kleuters van de Helcherseeschool leren van alles tijdens de buitenles. FOTO: PR

'Die lijkt wel een beetje op spinazie'

"Hoe komt het nu dat zeewier blijft drijven?" De kinderen kijken naar de sliert zeewier en denken diep na. "Zie je die 'ballonnetjes' ertussen, daar zit lucht in. Dan werken ze net als zwembandjes, daarmee blijf je ook boven water. " Het lijkt of ze alleen maar spelen en plezier maken, maar de kleuters van de Helcherseeschool leren van alles tijdens de buitenles.

door Willemien Lemkes

SCHARENDIJKE - Op het strandje bij het koepeltje heeft Jos Catsman van Natuur- en Milieueducatie Schouwen Duiveland een parcours uitgezet: het Bonte Pietenpad. Op deze nationale buitenspeeldag, 10 april met stralend weer, gaan de kleuters in groepjes aan het werk met allerlei spelletjes met als thema het Nationale Park Oosterschelde.

Het lesmateriaal is door dit park ontwikkeld. Bij elk bordje met een houten Bonte Piet is iets te ontdekken. Zo kunnen de kinderen de voedselpiramide zien: wie eet wie? En bij een andere Bonte Piet mogen ze touwtrekken om te ontdekken hoe hard een Bonte Piet moet trekken om een pier uit de grond te krijgen. Spelen met zeewier is ook leuk. Een jongen tilt een lange, glibberige sliert op. "Die lijkt wel een beetje op spinazie", zegt Jos. Dat vinden de kinderen wel een heel vies idee! Het knappen van de ballonnetjes in de sliert is heel grappig.

Juf Flora heeft in de groep al veel verteld over Bonte Pieten. Zo heten de vogels in Zeeland, omdat ze het geluid 'piet-piet' maken. In de rest van het land hebben ze een andere naam. Als de juf vraagt of de kinderen nog weten hoe die naam is, antwoordt een kleuter 'schoolmeester'. Bijna goed, het is een scholekster.

Jos Catsman laat de kinderen rondkijken of ze ook ergens een levende scholekster zien. Ze bekijken de houten vogels goed en ontdekken dan een levende op de steiger even verderop. Het zijn er zelfs twee. Dan moet er nodig even gerend worden naar de verste opdracht. Op een heuveltje staat een doos met verrekijkers waarmee ze de hele omgeving scherp zien. En als je door een raampje kijkt, ziet alles er weer anders uit.

Het kijken naar krabben is best spannend. Juf Flora vertelt dat de krabben als ze groeien niet meer in hun 'jasje' passen. Ze werpen hun schild dan af, zodat er ruimte komt voor een nieuw, groter schild. Daarom vind je op het strand vaak veel oude 'jasjes'. De kinderen mogen de jasjes op volgorde leggen van groot naar klein. Dat is nog niet zo simpel, maar er ontstaat een mooie rij. Bij een andere Bonte Piet mogen ze afval sorteren. Je ziet dat de kinderen genieten van het buiten zijn. En dan hebben ze nog niet eens het zoute water geproefd en daarna kraanwater om te ontdekken dat we dat zoet water noemen.

Dat ze spelenderwijs ook nog veel nieuwe dingen leren over de natuur, het milieu, maar ook van taal en rekenen, is mooi meegenomen. Het is tenslotte nationale buitenlesdag.

Jos Catsman is enthousiast over de buitenlesdag waaraan vijf scholen meedoe. "Voor veel kinderen werkt het goed om bewegend te leren", zegt ze. "In de natuurlijke omgeving van de school kun je allerlei dingen leren, zoals afstanden schatten, plattegronden maken en al lopend tafels oefenen. De kinderen ervaren buiten meer vrijheid en meer plezier."

Kijk ook eens op www.buitenlesdag.nl

Meer berichten




Shopbox