Logo onseilandschouwen.nl


De op een na beste barista van de wereld komt gewoon uit, jawel: Zierikzee. Tijdens de wedstrijd Coffee Masters in Londen werd Rob Clarijs (27) een aantal weken geleden tweede. FOTO: Gary Handley
De op een na beste barista van de wereld komt gewoon uit, jawel: Zierikzee. Tijdens de wedstrijd Coffee Masters in Londen werd Rob Clarijs (27) een aantal weken geleden tweede. FOTO: Gary Handley (Foto: Gary Handley)

Een kopje koffie gaat nooit vervelen

De op een na beste barista van de wereld komt gewoon uit, jawel: Zierikzee. Tijdens de wedstrijd Coffee Masters in Londen werd Rob Clarijs (27) een aantal weken geleden tweede. Hij woont al een aantal jaar in Rotterdam, maar blijft onlosmakelijk verbonden met Zeeland.

door Mariska den Hartog

ZIERIKZEE - Het begon ooit tijdens een stage in Kopenhagen. Daar maakte Rob kennis met de romantiek van een kleine koffiebar. De liefde voor koffie bloeide op en dat maakte dat hij barista wilde worden. Wat volgde waren diverse trainingen en het zetten van ontelbaar veel kopjes koffie.

Missie

Inmiddels is Rob naast barista ook trainer en koffiebrander en heeft hij een missie. Een missie om anderen te leren echt goede koffie te zetten en te waarderen. "Met alle respect, maar hier in Zeeland lopen we nog wel een beetje achter bij de Randstad als het over koffie gaat. De kwaliteit staat niet voorop, mensen kiezen nog regelmatig voor een machine vanwege de (lagere) prijs. Ik heb de ambitie daar verandering in te brengen. Mensen bewust maken dat het anders kan."

Elke dag leren

Zelf is hij bij lange na nog niet uitgeleerd. Er is iedere dag wel iets te leren. "Op de een of andere manier is het zo dat hoe meer ik te weten kom over koffie, hoe meer ik tegelijk nog niet blijk te weten. Dat vind ik niet frustrerend, maar juist leuk." Rob houdt wel van een uitdaging en doet daarom regelmatig mee aan wedstrijden zoals Coffee Masters. Deze vindt jaarlijks plaats. Tijdens de wedstrijd in april reisde Rob af naar Londen om mee te doen. "Wanneer je je aanmeldt, volgt er een selectie. Ze kijken naar je cv, ervaring in wedstrijden en je moet een filmpje maken waarin je een drankje bereidt." En Rob werd geselecteerd. "Ik voel me als een vis in het water op zo'n podium, vind het zo leuk om te doen. Het is niet heel strak gescript of zo. Je gaat staan, je doet je werk en de juryleden komen langs om vragen aan je te stellen. Net alsof je in een bar staat en je aan een klant vertelt wat je doet." Die juryleden zijn bekende mensen uit de koffiewereld. Zoals de eigenaar van de beste koffiebar ter wereld in Kaapstad, de directeur van een gerenommeerd koffiemerk uit Zweden en een koffiegoeroe die boeken over koffie schreef. Na een vier dagen durende afvalrace komt er een winnaar uit de bus. Helaas moest Rob het afleggen tegen de Poolse Agnieszka Rojewska.

Tripje Milaan

Dat betekende geen prijzenpot van vijfduizend pond, maar wel een tripje naar Milaan. "Ook leuk, je gaat dan naar de fabriek waar espressomachines worden gemaakt en naar het espressomuseum." De publiciteit die het Rob oplevert is natuurlijk mooi meegenomen. Zeker vanwege zijn eigen koffiemerk De Zeeuwse Branding waar hij fulltime mee bezig is. Maar de erkenning is zeker niet minder belangrijk. "Je krijgt een soort extra waardering, de mensen bedenken zich dat je echt wel wat kan en weet."

www.dezeeuwsebranding.nl

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox