Foto:

'Dit is gezonder dan een fles cola'

Al enkele jaren maakt Conny Schoenmakers voor de horeca kruidendrankjes en siropen. Voor het eerst zoekt ze met een eigen gemaakte siroop het grote publiek op. Haar nieuwe drankje 'ap-pear-ance' is vanaf nu te verkrijgen.

door Gerrit van Loon

ZIERIKZEE – De Engelse naam 'ap-pear-ance', is een knipoog naar de Nederlandse betekenis: verschijning. En er zit het woord peer in, één van de hoofdingrediënten, die Conny Schoenmakers prijsgeeft. "Andere bekende ingrediënten zijn pruimen, nagelkruid en het iets minder bekende dwergkweek", vertelt Schoenmakers. Ze werkt in een bedrijfspand op het industrieterrein van Zierikzee aan alweer haar vijftigste drankje.

Schoenmakers noemt de steriele ruimte, met een pallet vol lege flesjes, haar lab. Het kekke blauwe mutsje op haar hoofd maakt dat beeld alleen maar sterker. Sinds de zomer van 2015 maakt ze onder de naam Zeeroop kruidendrankjes. Met pure, Zeeuwse ingrediënten, die ze vaak zelf raapt en plukt.

Zeeroop werkt met de seizoenen mee. In het najaar is er geen kruid te plukken, dat komt pas in het voorjaar weer. De oorsprong van de 'ap-pear-ance'-siroop ligt bij horeca-studente Fleur. Die zit op het College voor Hotelmanagement en Gastronomie op Scalda in Middelburg. "Ze vroeg mij een lekker smaakje voor een alcoholvrije cocktail te maken. Peer vond ze lekker."

Schoenmakers, die op Burgh-Haamstede woont, ging aan de slag in haar lab en haalde bij een verborgen parel op Zeeland haar peren. Bij Hoogstrate Groente & Fruit aan de Zomerweg in Kloetinge.

"Mijn werk is vooral experimenteren, analyseren en proeven", vertelt Schoenmakers. Op de werktafel veel potten. Is de inhoud net niet goed genoeg, niet juist op smaak, dan opnieuw. En weer proeven. Je zou zeggen dat je voor dit werk erg geduldig moet zijn. "Het woord geduld komt niet in mijn vocabulaire voor", lacht de ambachtelijke siroopmaker. "Dit voelt ook niet als werk. Het is geen opgave."

Sinds 2015 is de voormalige natuurgeneeskundige én vuilnisvrouw, met Zeeroop aan de slag. "Na een hectische periode wilde ik rust in het hoofd. Ik maakte al zelf vlierbloesemsiroop voor mijn kinderen. Dat is de makkelijkste: citroen, suiker en water. Ik had in het maken zo'n plezier dat ik voor restaurants steeds specifieker drankjes ging maken."

Vanwaar nu de stap naar het grote publiek toe? "Het heet niet voor niets verschijning", grapt Schoenmakers. Dan serieus: "Ik wil er geen grof geld aan overhouden, maar zou het leuk vinden om er wel mijn boterham mee kunnen te verdienen. En er zit een les in. Hé mens, dit is gezonder dan een fles cola'. Dat is een beetje de boodschap."

"Alles in deze siroop is puur. Voordeel is ook dat je er zo 2 liter van kunt maken met aanlengen. Waar ik trots op ben is mijn kleine verbruik in dit bedrijfspand. De energie die ik in mijn lab verbruik staat in geen verhouding met grote fabrieken. Je hoopt ook dat mensen kiezen voor het ambachtelijke werk en de 'ap-pear-ance' kopen omdat ik het maak."

De siroop is vanaf nu te koop voor het grote publiek en kost 7,25 euro. Zeeroop werkt samen met Margot Verhaagen van JB Diesch (jbdiesch.nl), oer-Zeeuwse producten. Online en via de bekende verkoopadressen van Zeeroop is 'ap-pear-ance' te krijgen.

Meer berichten




Shopbox