Foto:

'Spierpijn? Je wordt beter en sterker!'

Gezonder eten, fit worden, meer tijd voor jezelf nemen, misschien een maand geen alcohol drinken. Januari is de maand van de goede voornemens.

door Anneke Flikweert

ZIERIKZEE - Maar voor een behoorlijk groot aantal mensen is januari tegelijkertijd de maand waarin ze ook weer stopten met al die goede dingen. Tegen de derde week van januari is het alweer 'business as usual.' Wat maakt nu dat sommige mensen wél doorzetten met dat goede gedrag? We vroegen het een aantal sporters in het fitnesscentrum van Laco in Zierikzee.

Er klinkt muziek in de sportzaal, de airco zoemt en sporters op de verschillende toestellen lijken precies te weten wat ze moeten doen. "Deze maand is het goed te merken dat het drukker is," vertelt instructeur Quinten. "Er is ook een speciale actie: de eerste maand sporten is gratis bij inschrijving in januari en er zijn gratis proeflessen én we hebben een actie waarbij mensen hun sportdoel kunnen insturen en kans maken op een sportpakket. Vooral in de avonden is het druk. Overdag is het stabieler, dan is er een vast groepje. Er komen hier mensen van alle leeftijden. Overdag komen de wat ouderen, na schooltijd de scholieren en in de avond de werkende mensen. Het is echt niet alleen voor jongeren. Wij zijn hier altijd met twee trainers en we kijken of sporters tips nodig hebben."

Een intake begint altijd met een intakegesprek en je laten wegen. Het vetpercentage en de BMI worden bepaald. Ook de voeding wordt besproken en sporters krijgen tips. Sommigen willen afvallen en spieren kweken, anderen hebben juist ondergewicht. "Midden februari is de dip in goede voornemens altijd goed zichtbaar," vertelt instructeur Quinten. "Te druk, te veel werk, horen we dan als we vragen waarom we mensen niet meer zien. De mensen van de receptie bellen namelijk wel even op om te weten waarom mensen ineens wegblijven. En ja, het is natuurlijk zonde dat mensen dan wel vooruit betaald hebben voor een halfjaar of een jaar."

Willen en moeten

Sommige mensen sporten omdat ze wíllen, voor anderen is het ook een kwestie van móeten. Richard bijvoorbeeld, een vijftiger die een jaar geleden begon met sporten als goed voornemen en het ook volhield. "Ik ben dit gaan doen vanwege mijn werk: ik werk bij een olie- en gasmaatschappij. Ieder jaar krijg ik een medische keuring omdat ik bevoegd ben om met lucht te werken: je bloed, urine, longinhoud en conditie worden dan getest en ik ging hem knijpen of ik de test wel gemakkelijk zou halen. Daarom begon ik vorig jaar op 2 januari met sporten: vooral kracht en cardio. In het begin waren we met veel meer starters en veel gezichten zag ik later niet meer terug. Ikzelf ben in het afgelopen jaar twee keer een week niet geweest, vanwege de drukte op mijn werk. Omdat ik werk als zelfstandige is het extra belangrijk voor mij om fit te blijven: ik wil wel mijn werk blijven behouden. Ik ben ook begonnen met Herbalife bij Anita Staps en ik voel me stukken fitter. Ik wil nu ik een jaar stabiel ben graag fit blijven en aan mijn conditie werken. De 22ste krijg ik weer een keuring en daar maak ik me nu absoluut niet druk over."

Samen trainen is leuker

Lotta Moerman en Ninah van der Vliet zijn achterbuurmeisjes en trainen samen. Lotta begon afgelopen zomer en Ninah kwam er in oktober bij. "We trainen niet altijd samen," vertellen ze, "maar samen is het wel extra leuk, zo houden wij het vol." Rennen en fietsen valt wat minder in de smaak bij de meiden, maar je benen trainen met gewichten is best leuk. Ze stelden zelf een programma op, waarmee ze elke spier trainen. Continuïteit is best belangrijk ontdekte Ninah: "Na de eerste training na de kerstvakantie, waarin ik weinig had getraind, kon ik amper meer lopen van de spierpijn." Toch is spierpijn een goed teken: "Je wordt beter en sterker. We leren door tips van andere mensen en we kijken YouTubefilmpjes, bijvoorbeeld van Stephanie Buttermore: die zijn wetenschappelijk onderbouwd."

De sporters kijken ook naar elkaar. Marga Roegiers: "Je kijkt wat andere mensen bij een bepaald toestel doen, zodat je daar zelf ook mee aan de slag kunt. Sporten is ook elke keer anders. Ik sport nu vier keer in de week en soms valt het tegen en lukt het even wat minder. Ik doe graag crosstraining: het toestel waar ik eerst erg tegenop zag. Dat houd ik nu moeiteloos een uur vol. Maar dat toestel daar, die trap, dat vind ik vreselijk."

Stoppen met roken

Bij Nicky Jonker begonnen de goede voornemens in november en hij houdt ze ook nog steeds vol. Hij stopte vorig jaar met roken en rookt nog steeds niet. "Nu wil ik iets aan mijn conditie doen. Ik ging mee met een maat van me. Ik wil een beetje spieren kweken en door sporten raak je ook mentaal in evenwicht, dus dat is mooi."

Meer berichten