Elly Bolle met een plant die 'beter is voor de concentraaatie!' FOTO: Anneke Flikweert
Elly Bolle met een plant die 'beter is voor de concentraaatie!' FOTO: Anneke Flikweert (Foto: Anneke Flikweert)

'De winkel is mijn tweede huis'

Meer dan 187.000 keer is het filmpje van Ellie Bolle, waarin ze kamerplanten aanprijst, op Dumpert bekeken: het ging 'viral.' En nog dagelijks komen er honderden kijkers bij.

door Anneke Flikweert

ZIERIKZEE- Ergens rond de Pasen bedacht Ellie dat het leuk zou zijn om te vloggen over de spullen die bij Bolle Dier & Tuin te koop zijn. Eigenlijk was het Ellies idee om de jongere medewerkers van Bolle Dier & Tuin te laten vloggen. Maar die waren daar niet echt voor te porren. "Ik zei tegen mijn man Rini: 'Dat is leuk om te doen. Een beetje praten en aanprijzen. Dus begonnen we samen, met een filmpje over paasspullen, ik verkleed als paashaas. Later maakte ik samen met Rini een filmpje over vliegenvangers en zong daarbij: 'Lief klein konijntje had een vliegje op z'n neus.' Rini filmde en ik had zelf ook een vliegje op m'n neus. We hadden samen de grootste lol. En uiteindelijk werden er ineens heel veel van die vliegenvangers besteld: mensen vroegen er speciaal om in de winkel. We kregen hele leuke reacties. Het gaat erom dat je iets promoot waardoor mensen later aan je terugdenken als ze iets nodig hebben." Ellie en Rini proberen elke maand een nieuw filmpje te maken. "We hebben geen script: ik begin gewoon en Rini filmt. Het borrelt een beetje en zo komen we op nieuwe ideeën: we vullen elkaar aan. We doen dit echt samen, ook met Frank de Bruine, onze compagnon. Ja, natuurlijk hebben we ook bloopers en soms krijgen we de slappe lach."

De populariteit op Dumpert vindt Ellie niet iets om van wakker te liggen. "Ik weet dat er soms vervelende reacties onder het filmpje staan. Maar dan denk ik: 'Jullie kennen me niet eens.' Voor mij is het belangrijkste doel: mensen naar onze winkel zien te krijgen. Als ze zo'n filmpje zien denken ze, als ze een kamerplant nodig hebben: 'O ja, dat heb ik daar gezien.' En verder maakt zo'n filmpje het contact in de winkel persoonlijker. Mensen zeggen: 'Kijk, dat is die mevrouw van het filmpje.' Dat gebeurt trouwens ook als ik gewoon in de stad loop. Mensen vragen me ook vaak om advies als ik in een heel andere winkel loop: ik weet niet precies wat dat is."

Het persoonlijke contact vindt Ellie heel belangrijk. "Bolle Dier & Tuin is een dierenspeciaalzaak met tuinartikelen. Je creëert een stukje van het huishouden of je geeft advies daarover. Dat heeft ook met emotie te maken. Het is belangrijk om met mensen in gesprek te komen, dat vind ik geweldig leuk om te doen."

Rini en Ellie Bolle runnen Bolle Dier & Plant al 34 jaar. "De winkel bestaat al veel langer: die was eerst gevestigd in de Zuidwellestraat. Ik heb de winkel overgenomen van mijn schoonmoeder: het leek me leuk om iets te doen te hebben. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat dit een uit de hand gelopen hobby is: de winkel is mijn tweede huis. Toen de verkeerssituatie in het centrum wijzigde, besloten we hier grond te kopen en een nieuw pand neer te zetten. In die 34 jaar is er wel het een en ander veranderd. Huisdieren zijn meer een lid van het gezin geworden: een soort kinderen. Het postkantoor zorgt ook voor veel aanloop: als je ziet hoeveel pákjes er per dag verstuurd worden. Zelf hebben we ook een webshop. Maar een praatje en persoonlijk advies vinden mensen nog steeds prettig. We hebben hier onderling ook een goede sfeer en dat voelen klanten gelijk. Het gaat om de interactie met de mensen: dat je dingen nog weet en informeert naar de nieuwe baby.

Meer berichten