Samen met leerlingen bracht wethouder Smit een professionele krijtuiting aan bij de uitgang/fietsenstalling van de school.
Samen met leerlingen bracht wethouder Smit een professionele krijtuiting aan bij de uitgang/fietsenstalling van de school. (Foto: )

Ongestoord onderweg zonder afleiding

Wethouder Ankie Smit bezocht maandag Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee. Dit deed ze om de Mono-campagne 'Ongestoord onderweg' bij de leerlingen van de Pontes onder de aandacht te brengen. Vanaf 1 juli is het verbod ingegaan dat je geen mobiele elektronische apparaten mag vasthouden en bedienen tijdens het rijden.

ZIERIKZEE - Deze week zijn er zo'n 40 uitingen geplaatst op Zeeuwse VO-scholen samen met de betreffende wethouders. Samen met leerlingen bracht wethouder Smit een professionele krijtuiting aan bij de uitgang/fietsenstalling van de school. De krijtuitingen zijn een extra herinnering om de telefoon aan de kant te doen bij het opstappen op de fiets.

Het doel van de MONO-campagne is om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden. Dit door te voorkomen dat berichten binnenkomen tijdens het sturen. De campagne richt zich ook op hun sociale omgeving – de mensen die deze bestuurders een bericht sturen. Vanuit de gedachte: als je weet dat iemand onderweg is, stuur dan geen berichten. De boodschap van de campagne is: rij zonder afleiding.
MONO staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor met één ding bezig zijn: als je rijdt, houd je je aandacht op één ding en dat is het verkeer. MONO is ongestoord onderweg zijn, zonder afleiding van appjes of social media posts. Zodat mensen hun ogen op de weg houden en niet op hun scherm. Nederland gaat ongestoord onderweg.

Het idee is niet dat mensen hun telefoon helemaal niet mogen gebruiken in de auto of op de fiets – ermee navigeren kan gewoon of een kort handsfree telefoongesprek voeren. Het gaat erom dat automobilisten en fietsers zich niet laten verleiden om onderweg sociale media te gebruiken.
Het aantal ongelukken en verkeersdoden in het verkeer neemt helaas weer toe. Er zijn meer dodelijk verongelukte fietsers dan automobilisten. Afleiding in het verkeer is daarvan één van de oorzaken. Vooral de combinatie van sociale media en verkeer vormt een gevaarlijke ontwikkeling. De overheid wil het gebruik van sociale media in het verkeer tegengaan.

De campagne richt zich op alle verkeersdeelnemers behalve voetgangers. In de spotjes staan fietsers en automobilisten centraal. De meeste mensen zijn fietser en/of automobilist. Niet iedereen is bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeur. Jongeren op de fiets zijn opgegroeid met de smartphone en zijn de automobilisten van straks. Daarom is het belangrijk hen nu vast deze norm mee te geven.

Meer berichten