Anne Fleur Verschoor, Juul Zwart en Amina Kanan uit 5 havo mét hun schermpje. FOTO: Anneke Flikweert
Anne Fleur Verschoor, Juul Zwart en Amina Kanan uit 5 havo mét hun schermpje. FOTO: Anneke Flikweert (Foto: Anneke Flikweert)

'Ik doe soms overdag even een dutje'

Jongeren slapen te weinig, door al die schermpjes om hen heen. Daarnaast is er een enorme druk om te presteren, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Centrum van Jeugdgezondheid.

Anneke Flikweert

ZIERIKZEE - Leerlingen uit havo 5 vertellen over hun ervaringen. "Als ik moe ben en niet zo goed heb kunnen slapen, doe ik soms later nog een dutje," zegt Lilian. "Soms heb ik het superdruk met schoolwerk en slapen is dan erg belangrijk." De telefoon heeft ook een functie. Anna: "Ik heb weinig slaap nodig en ben dan vaak nog wakkerder dan ik dacht. Om dan niet te gaan piekeren pak ik mijn telefoon erbij en ga ik filmpjes kijken. Als 's ochtends de wekker gaat ben ik wel moe, maar even later gaat het wel weer." "Het is misschien anders dan mensen denken," stelt Lilian vast. "Kinderen die wakker zijn hebben problemen, en door die telefoon kunnen ze met iemand praten of een filmpje kijken. Die telefoon is dan niet per se de oorzaak van het probleem, maar het kan ook een oplossing zijn. Op afstand met iemand praten maakt het makkelijker je te uiten."

"Sinds twee jaar geleden ben ik minder gaan slapen," bekent Romina. "Ik had toen geen goede planning en haalde soms hele nachten door om alsnog te kunnen leren. Ik merk dat ik nu minder goed kan slapen, misschien daardoor." Sandra slaapt weinig omdat ze druk is met school. "Uit school ga ik gelijk leren. Soms loopt heel mijn planning fout, omdat ik zó moe was dat ik in slaap viel. En dan heb ik daardoor weer stress, omdat mijn planning dan niet meer klopt."

Tegenwoordig kunnen leerlingen ook op hun telefoon zien wat hun 'schermtijd' is: best confronterend. "Ik heb zes uur schermtijd per dag," vertelt Juul Zwart uit havo 5. "Dat is eigenlijk best erg," zegt haar klasgenoot Ivan. "Een dag heeft 24 uur, 8 uur slaap je, 8 uur zit je op school en van de overige 8 uur kijk jij 6 uur op je telefoon." Juul Zwart is zelf op dit moment bezig met het maken van een profielwerkstuk over de invloed van social media op jongeren. "Sinds de invoering van de telefoontassen realiseer ik me hoe vaak ik mijn telefoon gebruik. Ik grijp er elke keer naar en besef dan pas dat hij in de tas voorin het lokaal zit. Zo kwam ik erop mijn werkstuk over dit onderwerp te maken." Juul begon met het rondsturen van een enquête in haar eigen klas, via WhatsApp. Naar aanleiding van een onderzoek van het CBS stelde ze haar vragen op en ze voegde er zelf nog vragen aan toe. Juul: "Ik zocht uit wat de meest voorkomende problemen waren door social mediagebruik en daar stelde ik de leerlingen ook vragen over. Ik was verrast door de antwoorden. De ondervraagden zijn erg eerlijk geweest en daar ben ik blij om. Best veel leerlingen hebben ervaring met internetpesten, daar schrok ik wel van. Toch is dat eerder een maatschappelijk probleem en helemaal oplossen zal nooit lukken. Aan andere problemen kun je eenvoudiger iets doen, zoals concentratieproblemen en slapeloosheid. Je zou een limiet kunnen gebruiken bijvoorbeeld."

Jongeren ervaren volgens een onderzoek van het CBS een invloed van sociale media op hun concentratievermogen, hun nachtrust, school- of studieresultaten, werk en contact met familie en vrienden. Voor hun concentratievermogen is de invloed vooral negatief, voor sociale contacten is de invloed juist positief. Meisjes ervaren vaker een negatieve invloed van sociale media dan jongens.

Meer berichten