Foto: Stock

Overgeleverd aan natuurgeweld

  Zakelijk

Het jaar zit er bijna weer op. Altijd een moment om terug te kijken en vooruit te blikken. Hoe was 2018 voor ondernemend Zeeland? En wat wordt er verwacht van 2019?

door Mariska den Hartog

ZEELAND - In 2018 heerste er over het algemeen een jubelstemming over de economie. De koopkracht is hoog, mensen zijn bereid geld uit te geven. De huizenmarkt gaat als een speer en geld lenen was nog nooit zo 'goedkoop'. Bovendien is de werkgelegenheid naar het laagste niveau in tien jaar gedaald. Maar, en dat merken we ook in Zeeland, er is altijd een keerzijde. Goed personeel vinden is erg moeilijk en een huis kopen is door de hoge prijzen niet voor iedereen weggelegd. En dan is er nog de invloed van het weer. Die is in onze provincie misschien wel een van de belangrijkste invloeden voor bedrijven. Warmer is niet altijd beter.
 

Wisselend jaar

Ko de Regt van ZLTO vat de gemengde gevoelens van de agrarische sector samen: "De resultaten van de agrarische bedrijven waren nog nooit zo wisselend als in 2018. Dat komt door sterke verschillen per regio in regenval en ook droogte. Met het management van de bedrijven kun je overal rekening mee houden. Ook met weersomstandigheden, maar met extremen zoals in 2018, dan ben je overgeleverd aan het natuurgeweld. De 'fabriek' ligt tenslotte buiten." In het voorjaar was het op veel plaatsen erg nat. Zelfs aardappels zijn op meerdere plaatsen opnieuw gepoot. De droogte die daarna inzette was ook weer extreem, zeker vanwege de lange duur. Het grondwater in Zeeland is te zout voor de gewassen. Daardoor kun je op weinig plaatsen in Zeeland vochttekort opvangen door beregenen vanuit ondergrondse bronnen of aanvoerleidingen.

Grondsoort

"Ook de grondsoort speelt een rol. De meest vroeg te oogsten teelten kwamen er relatief nog goed van af. De overige gewassen hebben te lijden gehad van de droogte en de hitte. Gevolg: minder kilo's opbrengst en kleinere producten. Soms ook kwaliteitsverlies, maar zeker niet altijd. Door de vele zonuren zelfs meer smaakvol." Iedereen herinnert zich nog wel de telers wiens producten te klein bevonden werden door de afnemers. De Regt: "En dan maak je als ondernemer keuzes. En met hogere prijzen moet je wel wat te verkopen hebben. Kortom, een erg wisselend ondernemersjaar. Voor komend jaar zal de aandacht zeker uitgaan naar meer en nieuwe vormen van water sparen in de winterperiode die je in de zomer kan benutten."

Zomerseizoen

Voor horeca en recreatie was het mooie weer in de eerste plaats een belangrijk pluspunt. Al is te warm ook niet altijd goed. Niet zelden zagen we deze zomer berichten voorbij komen dat strandpaviljoens de voorraad niet aangesleept kregen en soms zelfs openingstijden aanpasten om het personeel te ontzien. Voor Deltapark Neeltje Jans kon het niet op. Jacqueline Leenheer: "Door het fantastische weer, van het begin tot het eind van het seizoen was 2018 een zeer succesvol jaar voor Deltapark Neeltje Jans. Daardoor eindigen we met een plus in de bereikte bezoekersaantallen. De verwachting is dat de branche van die tendens zal profiteren in 2019." Leenheer is positief gestemd: "Wij zien het volgende jaar vol vertrouwen tegemoet. In het park wordt dan onder andere een groot nieuw bassin voor de zeeleeuwen gebouwd."

Tevreden

Voor de retail, en dan met name de kledingwinkels, was het weer niet altijd even gunstig. Pim van Westen van Van Westen Menswear in Goes: "Het najaar was lang warm. Je verkoopt dan geen dikke jassen, maar wel polo's, lichte broeken enzovoorts. Als je het maar in huis had, dan verkocht je wel. En daar zijn sommige ondernemers wel de mist mee in gegaan." Over het algemeen is Van Westen tevreden over het afgelopen jaar. "Nog nooit heb ik zo veel toeristen gezien als dit jaar. We hadden bijzonder veel meer Belgen in de winkel. Zij houden van mooie dingen, ze vinden het leuk bij ons in Goes. Als stad mag Goes van mij nog wel wat meer zijn best doen om als geheel leuker te zijn. Eenduidig zijn in openingstijden, dat soort dingen."

Beleving

In het voorjaar heeft Van Westen verbouwd, dat leverde veel positieve reacties op. De beleving is voor klanten steeds belangrijker. "Kijk naar trouwkleding kopen. Dat wordt steeds vaker een hele happening met de familie. Het zit niet meer zo aan wetten vast. Iedereen kan dat op zijn eigen manier doen. Er zijn veel opties. Van strak in het pak tot luchtig linnen met opgerolde mouwen. Wij hebben nog steeds veel trouwklanten. De begeleiding is heel leuk, maar dat moet wel in het DNA van je bedrijf zitten. Het is lang onderschat geweest; de service en vakkennis vinden mensen toch echt belangrijk. Dat zie je niet alleen in winkels, maar ook in de horeca bijvoorbeeld."

Mijlpaal

Komend jaar bestaat Van Westen honderd jaar. Een enorme mijlpaal als je bedenkt dat de gemiddelde levensduur van een winkel tegenwoordig gemiddeld twaalf jaar is. Het predicaat koninklijk hoeft niet zo nodig voor hem. Dat brengt een boel gedoe en extra druk met zich mee. Van Westen volgt zijn eigen pad. "Er komen veel leuke acties aan, ik heb genoeg historie om uit te putten qua ideeën. Dus voor ons staat er veel op stapel in 2019."

Meer berichten